
Távollét nyilvántartása órában vagy napban
Update: 2024-06-01 12:47:00
Ez a kérdés általában a munkáltató és munkavállaló részéről is a szabadság nyilvántartásával kapcsolatban merül fel, ezért mi is leginkább a szabadságkezelést érintő példákat tárgyalunk itt.
A szabadság (értsd. távollét) nyilvántartható napban vagy órában. Valójában napban mindenképpen nyilván kell tartanod, mert az órák száma is ebből ered. Napban történő nyilvántartás esetén a programban beállítható az érintett dolgozó naptári évre járó szabadságnapjainak száma. Ezután ezzel dolgozunk.
A munkavállaló leadja a szabadságigényt, azt egy vezető jóváhagyja, ami bekerül a beosztástervezetbe, ezután az igényelhető napok száma csökken egy nappal. A havi ledolgozandó órák számát ez úgy érinti, hogy a kivett szabadságnapok számát szorozzuk a napi munkaidővel és ezt levonjuk a ledolgozandó órákból. Egy 8 órás munkavállaló esetében minden esetben 8 óra egy nap szabadság, 4 órás munkaviszonynál értelemszerűen ez négy óra.
Ugyanígy viselkedik minden más távollét is, a beteg, a fizetett igazolt távollét, a nem fizetett távollét is stb. Egy közös tulajdonságuk van, hogy a dolgozó beosztás szerinti munkanapján lehet távol. A pihenőnap az nem távollét az pihenőnap. Mert azon a napon beosztás szerint nem dolgozna, tehát távol sem tud lenni a munkától. Távol lenni a munkától csak munkanapon lehet, ezt így értelmezd!
Napban nyilvántartani nagyon egyszerű és ez a célszerű is minden általános munkarendben dolgozó esetében. Ilyenkor a dolgozó H-P között szerződés szerinti óraszámban dolgozik.
Más a helyzet egyenlőtlen munkaidő beosztás esetén, ilyenkor is lehet napban számolni, de ennek túlóra lesz a vége. Mindjárt mutatok is két példát, amikor az órában való nyilvántartás jobb megoldás lesz.
Gyakori eset, hogy általános munkarendben H-P között történő foglalkoztatás esetében a munkáltató úgy szeretne kedvezni a dolgozóknak, hogy a hét első 4 napján H-Cs között 30 perccel tovább dolgoznak, az így keletkezett 2 órát pedig pénteken lecsúsztatják. Egészen addig nincs ezzel gond amíg valaki a pénteki napon nem szeretné kivenni, hiszen ilyenkor vagy az adott héten nem dolgozik 4x30 perccel többet vagy ha már ez megtörtént akkor nem 6 hanem 8 órát fog szabadságban kapni, hiszen a napban való nyilvántartás a szerződés szerinti munkaideje lesz. Na, ilyenkor jobb döntés az órában való nyilvántartás, mert így a beosztás szerinti napi munkaidejét fogjuk számolni azaz 6 órát.
Egy másik eset az egyenlőtlen munkaidő beosztás, amikor a dolgozó a hét bármely napjára beosztható, ráadásul nem is 8 órában hanem akár 12-ben is. Ilyen munkarend van sok kereskedelmi egységben (pláza, piac) ahol a nyitva tartásához igazodnak. A rendeltetése szerint hétvégén is üzemelő munkahelyek esetében ráadásul ez nem is csak hétköznap. Előfordulhat, hogy a dolgozónak nem 2 hanem 3-4 pihenőnapja is van egy héten, cserében a munkanapjai 10-12 órába nyúlnak. Ilyenkor szintén problémát okoz egy 12 órás napi beosztás szerinti műszak esetében ha a dolgozó szabadságát csak 8 órával számoljuk, hiszen ekkor műszakonként akár 4 óra mínusz is lesz a hónap végén a szumma.
Természetesen több havi munkaidőkerettel lehet tompítani a helyzetet, de ez sem lesz megoldás mindenre. Ezekben a példákban mindenképpen hasznosabb az órában történő nyilvántartás.
Még egy fontos dolog! Nyilvántartani lehet órában, de kiadni csak és kizárólag napban lehet a szabadságot! Ez annyit jelent, hogy a dolgozó nem vehet ki 4 óra szabadságot délelőtt majd bejön dolgozni délután. Szabadság alatt nincs munka.
Ezzel a két példával remélem sikerült arra is rávilágítani, hogy ezt papíron nyilvántartani nem igazán célszerű! Használj egy olyan munkaidő-nyilvántartó rendszert amiben azonnal látod a havi és az keret óraszámait, amint beállítottad a beosztást és annak változtatásait.
Mások ezeket olvasták még:
GDPR csapdába kerülhet a facebook a munkahelyeken? | Több médiában is lehetett olvasni február környékétől, hogy a GDPR tavalyi bevezetésével, egyes ágaz [...]
Kategória: Hírek, aktualitások
Kategória: Szabályozást érintő
Így vezess be egy munkaidő-nyilvántartó rendszert | Amikor a papír alapú nyilvántartás kezd nehézkessé válni és az excel táblák is csak félmegoldást jel [...]
Kategória: Nyilvántartást érintő
ARCHÍVUM
MUNKAIDŐ BLOG
A Munkaidő Blogon a beosztással, munkaidővel, nyilvántartással kapcsolatos cikkeket olvashatsz. Vannak olyan témák amelyek egészen egyértelműek és vannak olyanok amelyekről még a jogászok is eltérően vélekednek. Bár minden témának igyekszünk legjobb tudásunk szerint utnajárni előfordulhat, hogy találkozol az itt leírtaktól eltérő állásponttal, főleg a jogszabályok értelmezését illetőleg. Mielőtt alkalmazol egy jogszabályt alaposan utána kell járnod az rád, a Te cégedre milyen formában vonatkozik. A blogban leírtak nem irányadóak, csupán a szezők álláspontját tükrözik.