Kell egy ember - Avagy, hogyan kezeld a helyettesítéseket?

Update: 2019-01-27 20:53:43

Minden cég életében bekövetkezhet olyan esemény, amikor valamelyik munkavállaló kiesik az előzetesen megtervezett munkaidő-beosztásból vagy csak cégen belül kell átszervezni a munkavégzést. Ennek sokféle oka lehet, de a legjobb, ha a munkáltatói oldal felkészül erre és kész receptje van a helyettesítés kérdésére.

Több telephellyel, üzlettel rendelkező cég esetében akár azt is jelentheti, hogy a dolgozó beosztása naponta is változhat és az egyik nap az egyik helyen, másik nap a másik helyen dolgozik.

Megtehető-e ez, egyáltalán szabályszerű-e?

A legjobb, ha mindent írásban! Ezen rövidke mondat arra vonatkozik, hogy minden esetben a legfontosabb és egyben legajánlatosabb amit megtehet a munkáltató és a munkavállaló, hogy például egy ilyen helyettesítés lehetőségének írásos nyoma legyen.

A munkaszerződésnek nem feltétele, hogy meghatározza a munkavégzés helyét és idejét. Amennyiben és bár azonban egy ilyen helyzet előfordulhat munkáltatói részről, akkor ezt érdemes és talán ajánlott belefoglalni a munkaszerződésbe. Akár még a munkaszerződés megkötésekor.

A webes munkaidő-nyilvántartás egyik funkciója lehetőséget ad arra, hogy a cégen belüli áthelyezéseket nyilvántartsd. Erről bővebben ebben az írásban olvashatsz.

Szerződés szerint a munkavállaló áthelyezhető, de mire kell mégis figyelned?

Az alapvető szabály az, hogy a munkavállaló helyettesítésének a megoldása a munkáltató feladata! Ugyanígy a munkáltató feladata a munkaidő-beosztás elkészítése és írásbeli, időbeni közlése a munkavállalóval. Mit is ír erről a mai hatályos Mt.?

  • A munkáltató a munkaidő-beosztást legalább egy hétre, a beosztás szerinti napi munkaidő kezdetét megelőzően legalább százhatvannyolc órával korábban írásban közli. Közlés hiányában az utolsó munkaidő-beosztás az irányadó.
  • A munkáltató a közölt munkaidő-beosztást, ha gazdálkodásában vagy működésében előre nem látható körülmény merül fel, a beosztás szerinti napi munkaidő kezdetét megelőzően legalább kilencvenhat órával korábban módosíthatja. A munkáltató a közölt munkaidő-beosztást a munkavállaló írásbeli kérésére is módosíthatja.

Helyettesítés esetén ugyanez érvényes! Érdemes még egy dologra odafigyelni a későbbi viták elkerülése érdekében, hogy a helyettesítés nem járhat a munkavállaló aránytalan sérelmével. Mit jelenthez ez? Nagyon egyszerűen, egy igazgatót mondjuk nem helyezhet át csak úgy mondjuk takarítói munkakörbe a munkáltató. Persze, ha szerződésbe foglalja és azt mindkét fél aláírja. Nos, akkor talán…

Jöhet a kérdés, hogy akkor a munkáltató nem hívhat be dolgozót helyettesíteni szinte hirtelen, az Mt. által megszabott időn belül?

De, természetesen igen, ámbár ilyenkor már rendkívüli munkaidőről beszélünk, ami nem beosztás szerinti és mindenképp pótlék igényes, ráadásul a pihenőidőt is figyelni kell a munkavállaló esetében. Nem célom és nem is szeretenék ebben a posztban belemenni a kivételes helyzetekbe. Vannak ilyenek biztos és tudom. Ettől még tényként kell kezelni, ha a munkavállaló az előzetes beosztásaként másképp dolgozik, akkor az érinti a munkáltatót is.

Ha már eddig eljutottam, akkor az is tény, hogy az EU arra törekszik és csak úgy megjegyezném zárójelben, hogy a munkavállaló, a mindenkori ledolgozott óráinak megfelelő bérhez jusson. Ez majd akár törvényi szabályozás is lehet, de ez még picit odébb van.

Ami tény. A munkavállaló igazolhatóan ledolgozott "X" órát és a munkáltató mondjuk csak egy jelenléti ív alapján számolt el vele. Érdemes-e ilyenkor elgondolkozni azon egy későbbi vagy napi munkaügyi ellenőrzés kapcsán, hogy váltani kellene? Lecserélni a papír alapú jelenléti íveket mai "modernebb" online munkaidő-nyilvántartásra? A mai Világban mindegyiket vezetni kell! Na jó, adott egy "csapda" a kártyás rögzítőkkel, de vajon az mérhető-e? Ez majd külön megérdemel egy posztot, de itt, ezen az oldalon a válaszom határozott NEM! Ma.

Lehet belemenni munkaidőkeretbe vagy nem igazolható kérésekbe, de nincs értelme.

Ahogy egy jelenléti ívet a munkáltató tesz ki mondjuk az asztalra és azt a munkavállaló vagy aláírja vagy sem aznap, úgy egy excel táblát is kezelnie kell valakinek, hogy elszámoláskor a mindenkinek megegyező összeg kerüljön kifizetésre, szerepeljen egy papíron. Ez idő és nem kevés energia.

Egy olyan online munkaidő-nyilvántartó programnak, mint amiről ez az oldal is szól, pont az lehet az előnye, hogy ledolgozott időket, távolléteket, szabadságokat tartson nyilván, mindezt naprakészen és bárhonnan elérhetően.

 


Mások ezeket olvasták még:


Így kezeld az EFO-s dolgozóidat | Alkalmi munkavállaló foglalkoztatása esetén ezt a három dolgot mindenképpen figyelemmel kell követne [...]

Kategória: Nyilvántartást érintő


Nem jött dolgozni az alkalmi munkavállaló! Mit tegyek? | Már lejelentetted az EFO-s dolgozót, az mégsem jött be dolgozni. Ez kellemetlen, de van megoldás, ha [...]

Kategória: Szabályozást érintő


Így kezeld a Home Office munkavégzést a nyilvántartásodban | Egyre több munkavállaló dolgozik Home Office jellegű munkakörben, amikor a munkáját teljesen vagy ré [...]

Kategória: Nyilvántartást érintő


ARCHÍVUM

MUNKAIDŐ BLOG

A Munkaidő Blogon a beosztással, munkaidővel, nyilvántartással kapcsolatos cikkeket olvashatsz. Vannak olyan témák amelyek egészen egyértelműek és vannak olyanok amelyekről még a jogászok is eltérően vélekednek. Bár minden témának igyekszünk legjobb tudásunk szerint utnajárni előfordulhat, hogy találkozol az itt leírtaktól eltérő állásponttal, főleg a jogszabályok értelmezését illetőleg. Mielőtt alkalmazol egy jogszabályt alaposan utána kell járnod az rád, a Te cégedre milyen formában vonatkozik. A blogban leírtak nem irányadóak, csupán a szezők álláspontját tükrözik.